تالگوت پارسونز
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 36
تالکوت پارسونز
تالکوت پارسونز مشارکت زیادی در نظریه پردازی جامعه شناختی داشته است. حتی منتقدین او در این مسئله توافق دارند، البته او منتقدین بسیاری دارد پارسونز نظری را ارائه داد که شاید از نظر همة دیدگاه های جدید فونکلسیونی درباره نظام های اجتماعی بسیار بحث انگیز باشد بحث درباره نظریه پارسونز را باید با در نظر گرفتن آن به عنوان یک سنتز آغاز کرد. افکار پارسونز بر مبنای یک چارچوب نظری بسط یافت، اگر چه غالبا چسباندن انگ فونکلسیونی به کار او درست است. اما نباید وی را همیشه رد این مکتب یافت. خود او هم هیچگاه بر آن نبود که نامش با مکتبی گره بخورد تحصیلات اولیه او در هنر و اقتصاد بود، استفاده اش از نظریه وبر، نمایانگر علاقه او به تاریخ اقتصادی است، به علاوه، از روانشناسی نیز بهره ای داشت.
با این وصف نظریه پارسونزی در خلال تکامل چهل ساله خود از منابع مختلف به سادگی دست چین نشده است. تک تک آثار نقش مهمی در این زمینه داشته است، مضافا این که وی همزمان با یافن اجزاء طرحی برای وحدت بخشیدن آن ها به وجود آورد.
معمولاً، این طرح وحدت بخش را نظام پادوفزی می نامند، و در اینجا عمدتا این طرح مفهومی با این نظریة الگو است که مورت بحث قرار خواهد گرفت.
هدف
هدف همة نظریه های، تبین است. هدف کلی پارسونز با هدف همة نظریه پردازان اجتماعی دیگر یکی است. او درصدد تبیین مسئله نظم است یعنی می خواهد بداند چرا نظم اجتماعی وجود دارد. پارسونز احساس می کرد که آثار اولیه اش در این زمینه، تجربی هستند، اما او از واژه تجربی به روش عجیبی استفاده می کرد. روش تجربی اوتحقیق در آثار منتشر شدة قبلی بود تا ببیند این آثار چگونه نظم را تحلیل کرده اند. احساس پارسونز این بود که بسیار از این نویسندگان مسیر درستی را انتخاب کرده بودند. اگر چه همة آن ها دست کم بخشی از حقیقت را نادیده گرفته بودند لیکن نکات ارزشمندی در این نظریه های رقیب وجود داشت. سنتر پارسونز این بود که وحدتی در بخش های همگرای (یعنی بخش های شبیه به هم، اگر چه در شکل های بیانی متفاوت) سایر نظریه پردازان به وجود آورد، تا سپس بتواند نظریه کاملتری درباره نظم اجتماعی از آن ها ارائه دهد. وی برای نیل به این هدف به سه عنصر نیاز داشت؛
1) بخشی از آثار این افراد که می توان آن را محتوای نظریه پارسونزی دانست، 2) یک زبان و 3) یک طرح مفهومی که براساس آن این آثار با هم تالیف یابند. زندگی حرفه ای پارسونز به عنوان یک نظریه پرداز دارای ویژگی هایی است از جمله تدقیق بی وقفه، طرح مفهومی که مورد نظر او بود، تقویت محتوای آن، و استفاده جامعه شناسی فراوان و متنوع از آن ها، پارسونز هرگز جمع کننده اطلاعات نبوده است. بلکه قوت او در مفهومی کردن تفسیر کردن حوادث و سازمان دادن افکار است. این نقطه قوت ناشی از هدف اصلی او در وحدت بخشیدن به بینش های مختلف دربارة نظم اجتماعی و افزودن نظر خود بر آنها بوده است.
عناصر اولیه نظام پارسونزی
اراده گرایی
پارسونز می دانست که از چه اشتباهاتی باید پرهیز کرد. در درجه اول نظریه باید مبتنی بر اراده گرایی باشد و نباید افراد را به عنوان اجزای بی فکر تصور کنید، بلکه باید تاکید کند که اشخاص می توانند با تلاش های معقول و عاطفی خود دریابند که چگونه عمل کنند پارسونز می خواست از مهملاتی که با تاکید بیش از حد بر اراده گروه و امثال آن همراه است، اجتناب کند، او آن تصویر از جامعه را که در آن هی فضایی برای بروز فردیت وجود نداشته باشد، نمی پذیرد.
پارسونز ضمن مقاومت در برابر این افراط، از تفریط در فرد گرایی نیز می پرهیزد. گفتن این که کل حیات اجتماعی از کنش های فردی و کنش های مبتنی بر ارزیابی فردی شکل میگیرد، می تواند به جای تصویر نظم به تصویری از هرج و مرج منجر شود. شواهد تجربی نشان میدهد که اشخاص مستقل از ارزش ها و تصمیمات دیگران، تصمیم نمی گیرند هدف پارسونز یافتن مبانی نظریه ای بود که بتواند هم از فردگرایی افراطی و هم از جبرگرایی افراطی اجتناب کند.
عقلانیت
پارسونز باید از تله های دیکر نیز پرهیز می کرد یکی از این ها عقلانیت بود به نظر پارسونز مطرح ساختن این نکته که اشخاص عقلانی رفتار می کند اگر منظور از عقلانی این است که اشخاص همیشه همة گزینه های کنش خویش ار می شناسند و دقیقا آن نتیجه ای را که هر یک از گزینه ها خواهد داشت می دانند و همیشه کنشی را انتخاب می کند که با کارآ ترین گزینه متناسب باشد مهمل خواهد بود. پرواضح است که عقلانیتی از این نوع وجود ندارد و پس چه چیز دیگری وجود دارد؟ پارسونز این فکر را به طور کامل رد نمی کند که افراد با علم به نتیجه مورد نظرشان رفتار می کنند یا این که آن ها کاری را انجام می دهند که به نظر می رسد به یک نتیجه قابل پیش بینی منتهی می شود وی طرح اهداف وسایل را می پذیرد اما فکر تبعات دقیق عقلانیت است.
ایستارهای ارزشی
نفی عقلانیت بی قید و شرط، موجب نفی مسئله ای بزرگ است و آن این که چه مکانیسم های در کل در تنظیم کردن گزینه های انتخاب و نظم موثرند؟ علم اقتصاد با رجوع به شکل نهاد گرایی به این سوال پاسخ می دهد.
پارسونز به علت تحصیل در رشته اقتصاد، می دانست که تلاش ها براساس استفاده از نظریه کلاسیک اقتصاد که در بسیاری از موارد به دلیل استفاده فرض تصادفی بودن امیال با شکست روبرو شده است، موجه نیست. خواسته ها به طور مجزا، ان چنان که گویی در خلاء قرار دارند، بروز نمی کنند. به طور کلی نوعی تاثیر گروهی، آشکارا، خواسته های فردی را در حصر الگوهای منسجم تر قرار می دهد؛ این الگوها را می توان ایستارهای ارزشی به لحاظ فرهنگی متعین نامید. پارسونز میدید که اقتصاد دانان دانشگاهی فرض می کنند که برخی از رفتارهای انسانی بر اراده گرایی و رفتار فردی عقلانی مبتنی است ضمن آن که انسان ها به زیور مجموعه های به لحاظ اجتماعی معتبر و محدودی از گزینه ها تجهیز می نمایند، و بدین ترتیب شرط محدود کنده ای را بر اقتصاد کلاسیک افزوده اند. اما پارسونز، فقط موضوع محدودیت گزینه ها را پذیرفت و ایدة اساسی ایستارهای ارزشی را به طرح خود افزود.
به منظور بسط نکته نظر ایستارهای ارزشی، لازم است به نکات بیشتر اشاره شود. به این نکته باید اشاره کرد که جامعه آنچه را آنچه را اعضایش ارزشمند در نظر می گیرند، معین ومحدود می کند مسئله دیگر این است که محدودیت ها از جا ریشه می گیرند و از چه نوعی هستند آیا باید آن ها را محدودیت های شناختی دانست که تمام افراد جامعه به لحاظ عقلی آن را موجه دانسته و عالما آن را پذیرفته اند؟ به اندازه کافی دلیل بر نفی این اعتقاد وجود دارد. حداقل به یک دلیل، محدودیت های جسمی از این نوع می تواند به راحتی زیان آور باشد، واحتمالا به رشو هایی به وضوح محدود کننده تر از ان روش هایی که درجامعه بشری مشود است،می انجامد به علاوه شواهد زیادی وجود داردکه نشان می دهد اشخاص از نظر عاطفی عمیقا به قساوت ها و ارزش هایتان وابسته هستند، و معمولاً نمی توان این عقاید را کاملا بر بنیانی عقلی تعلیل کرد. بنابراین نتیجه گیری موقتی پارسونز آن بود که ایستارهای ارزشی باید به عنوان بیان احساسای که ریشه در حیات جمعی اجتماع دارند، در نظر گرفته شوند همیهش نمی توان این ایستارها را با عقل و استدلال تعلیل کرد.
به علاوه، ایستارهای ارزشی مشتقل شده از اجتماع یک ویژگی حیات جسمی است و مستقیما قابل انتساب به افراد نیست. در تولید این ایستارها و شیوه های ارزشگذاری نکته ای وجود دارد که نمی توان آن را از زمینه اجتماعی شان جدا نمود. این ویژگی اجتماعی ایستارها را به عنوان امری خارجی برای هر یک از اعضاء جلوه گر می سازد. هر شخصی می فهمد که ایستارهای ارزشی از آن فکر خود نیست؛ بلکه در تجربه او به صورت ویژگی خارجی از همان او متجلی می شود. این ایستارهای برای او ضرورت تخیلاتی ذهنی را دارد که او در آن ها شریک است ضمن آن که بیرون از او هستند.
سنتز مقدماتی
اکنون سنتز پارسونز از نظرات متعدد دربارة کنش اجتماعی به تدریج هویدا می شود. او امیدوار است کنشی را تعلیل کند که تحت کنترل و تعیین نبوده بلکه مبتنی بر اراده افراد است. چنین کفشی در اجتماعی در رخ می دهد که به طور کلی قدرتی انتزاعی برای تعیین تناسب نش ها و شیوه های ارزشگذاری شده داشته باشد اما، اهداف نمایی کنش بر مبنای عقل تعیین نمی شوند گرچه اشخاص بر اساس خرافات یا میل غریزی عمل نمی
سایر محصولات :
تالگوت پارسونز
تالگوت پارسونز ...
ترمیستورها و تریستورهاترمیستورها و تریستورها...
تازه های کشاورزی رعایت تناوب زراعی گندم دیم با عدستازه های کشاورزی رعایت تناوب...
ترموستات دیجیتالی قابل برنامه ریزیترموستات دیجیتالی قابل برنامه ریزی...
تاریخچه جوشکاریتاریخچه جوشکاری...
تاریخچه ی میکروسکوپی 17 صتاریخچه ی میکروسکوپی 17 ص...
ترمودینامیک نیروگاه.DOCترمودینامیک نیروگاه.DOC...
تاریخچه فناوری نانوتاریخچه فناوری نانو...
ترجمه درس الکترونیک صنعتی 50 صترجمه درس الکترونیک صنعتی ...
تاریخچه فناوری نانو 2تاریخچه فناوری نانو 2...
تاریخچه سیستم گرمایش از کف 14صتاریخچه سیستم گرمایش از...
ترانفسورماتورهاترانفسورماتورها...
تاریخچه جامعهشناسى روستائى 11صتاریخچه جامعهشناسى روستائى 11ص...
ترانسهای سه فاز 54 ص.DOCترانسهای سه فاز 54 ص.DOC...
تاریخچه استانداردهای کیفیتتاریخچه استانداردهای کیفیت...
ترانسفورماتورهای سازگار با هارمونیکترانسفورماتورهای سازگار با هارمونیک...
تاریخ تطبیقی عکاسی ایران و جهانتاریخ تطبیقی عکاسی...
تاثیر گل و گیاه در حالات روحی افرادتاثیر گل و...
ترانسفورماتورترانسفورماتور...
تاثیر برخی از تیمارهای شیمیایی و انبار سرد بر روی ماندگاری گل بریده داودیتاثیر برخی از تیمارهای شیمیایی و...
تأثیر فناوری نانو بر آسفالت 5صتأثیر فناوری نانو بر آسفالت ...
ترانسفورماتور های جریان 50 صترانسفورماتور های جریان ...
تأثیر سوءِ مصرف مواد را بر اختلالات روانی در افراد معتاد 50 صتأثیر سوءِ مصرف مواد...
ترانسفورماتور قدرت 28 صترانسفورماتور قدرت 28 ص...
بیماری های گندمبیماری های گندم...
بیماری غلاتبیماری غلات...
ترانسفورماتور سه فازترانسفورماتور سه فاز...
بیماری سفیدک سطحی موبیماری سفیدک سطحی مو...
ترانسفورماتور خشکترانسفورماتور خشک...
بیماری آنتراکنوز غلات Graminicola anthracnoseبیماری آنتراکنوز غلات...
بورس کشاورزی در سال 85بورس کشاورزی در سال 85...
ترانسفورماتور 45 صترانسفورماتور 45 ص...
به نام یزدان پاکبه نام یزدان پاک...
دیکشنری تخصصی تمام رشته هادیکشنری تخصصی تمام...
ترانسفورماتور 31 صترانسفورماتور 31 ص...
بنفشهبنفشه...
بنفشه 2بنفشه 2...
بمب اتم کاملبمب اتم کامل...
ترانسفورماتور 22 صترانسفورماتور 22 ص...
بکارگیری اشعه درگندزدایی آببکارگیری اشعه ...
ترانسفورماتور 2ترانسفورماتور 2...
بسته بندی پستهبسته بندی پسته...
برسی کیفییت آسفالت 7صبرسی کیفییت آسفالت 7ص...
ترانسفورماتور 1000 کیلوولتترانسفورماتور 1000 کیلوولت...
بررسی کاهش ضایعات بذر مصرفی گندم 10 صبررسی کاهش ضایعات...
ترانسفورماتور 1000 کیلو ولتترانسفورماتور 1000 کیلو ولت...
بررسی وضعیت تحقیقات اجتماعی در دانشگاههای کشور 30 صبررسی وضعیت تحقیقات اجتماعی در دانشگاههای...
ترانسترانس...
بررسی عوامل مؤثر بر تولید و کارآئی گندم کاران در استان فارسبررسی عوامل مؤثر بر...
بررسی روش های اقتصادی کاهش ضایعات محصولات کشاورزیبررسی روش های اقتصادی کاهش...
قارچ مزرعه سروش 20 صقابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی
فیزیولوژی جانوری
فیروزه
فولاد
طرح تولید ماشین آلات خشک کن میوه و سبزیجات
یونیت دندانپزشکی
نیروی برش Trim Force
کمک فنر دو جدارة بی فشار
کارآفرینی پرورش قارچ 21 ص
پرتودهی مواد غذایی (اشعه دادن) 18 ص
خشخاش و تریاک 29ص
کلمات کلیدی :یستارهای رزشی نمی وان نظم جتماعی وجود ارد گزینه های های فردی محدودیت های پارسونز نظریه جتماعی یستارهای قتصاد گزینه
- ۹۶/۰۷/۲۸